Blogg - Johan Gustafsson

2016-12-28 Australian International Airshow

Nu är det offiellt att jag kommer som första svensk att delta på Australian International Airshow. Flygplanet är påväg i container och vi kommer att flyga till Australien i Februari. Läs mer om evenmanget på: airshow.com.au

2016-12-24 God Jul

2016-12-02 Container lastning

Idag har vi lastat flygplanet i container och nu är det påväg på nya äventyr. Jag ska snart avslöja vart det bär av denna gång!

2016-11-21 Video - AFW 2016

2016-10-12 Video - Norge

Här är en video från min flyging i Norge!

Här är Sofias Vlogg från resan:

2016-10-10 Klanten Gol - Norge

På Lördag hade vi flygplanet uppställt på en mässa. Vi tog en fin promenad upp på fjället under dagen coh flög lite modellflyg på hanget.

2016-10-07 Klanten Gol

Idag har jag kört skymningsshow i Norge, Klanten flygplats i Gol. Fint landskap med fjäll intill. Det är lite kontraster mot förra showen nere i Grekland för bara några veckor sedan, då va det sandaler medan det nu var vinterkängor. I morgon ska vi stå på mässa med flygplanet

Innan jag startade showen fick jag en fin tur ovan molnen

2016-10-02 Video AFW 2016 Spellistan

Här hittar ni alla "avsnitt" av filmerna från vår resa till Athens Flying Week 2016

2016-09-29 Video AFW 2016 Hemresan

Nu är även sista videon från hemresan klar:

2016-09-27 Video AFW 2016 Söndag

Sofias video från Söndagen och flygshowen är nu klar:

2016-09-25 Cub på Gagnefs Golfbana

Igår var jag inbjuden till Gagnefs Golfbana för att göra en uppvisning och landa på golfbanan med min cub. Att landa på en Golfbana har jag inte gjort tidigare så det tackar man inte nej till. Det blev ett roligt inslag i deras arrangemang.

2016-09-24 Athens Flying Week - Video

Här kommer Sofias video från Lördagen i Grekland och Athens Flying Week 2016

2016-09-22 Athens Flying Week - Summering

Nu är vi åter hemma i Dala-Järna efter en kul resa med bra flygning! Jag vill tacka min crew Sofia, Ola, Nils och Gösta för att de hjälpte mig med resan och med allt på plats.
Jag sammanfattar resan med lite bilder nedan:

Lite skruvning mellan flygningarna

Video från Fredagen av Sofia

Fin video från min flygning på Söndag kväll som jag hittade på YouTube, Kolla i HD med fullskärm!

2016-09-18 Athens Flying Week - Airshow

Söndagen har också bjudit på fantastiskt väder. Jag har nyss gjort min första av två shower idag. Den andra blir avslutning på hela flygshowen, det blir en skymningsshow! Här kommer några av dagen hittils

2016-09-17 Athens Flying Week - Airshow

Idag har jag genomfört en show på dagen med rök, självklart med grekiska flaggans färger som final. Kanonväder så det var fina förhållanden!

2016-09-16 Athens Flying Week - Rehearsal bilder

Här kommer lite fler bilder från kvällens övning

2016-09-16 Athens Flying Week - Rehearsal

Allt är monterat och klart för kvällens träningsflygning. Vi har kanonväder här vid Tanagra Air Force Base.

Videon från igår:

2016-09-15 Dag 6 mot Grekland - Tanagra

Igår kväll kom vi fram till Tanagra Air Force Base, strax norr om Athen. Jag ska försöka uppdatera mer under morgondagen.

2016-09-14 Dag 5 mot Grekland - färja

Igår blev vi kvar i Senigallia, det blev lite turistande i stan där och bad i havet. Idag have vi åkt till Ancona och ska snart gå på färjan där som tar oss till Patras i Grekland. Färjan tar närmare ett dygn.
Här är en film från igår:

2016-09-13 Video från igår

2016-09-12 Dag 4 mot Grekland - Senigalli

Då har vi stannat till i Senigalli, Italien. Det är bara en lite bit kvar till Ancona där färjan går ifrån på Onsdag. Vi kanske blir kvar här till onsdag, det får vi se.
Vi har i alla fall kört över Alperna idag i strålande solsken och varmt väder. Här i Italien är det över 30 grader varmt. Forden går toppen och jag är väldigt imponerad att den släpade hela ekipaget upp över alperna och ner igen på under 0,6l/mil.

Här är Sofias film från gårdagen:

2016-09-11 Dag 3 mot Grekland - Kufstein

Idag har vi tagit oss igenom Tyskland och precis kommit till Österrike och Kufstein.

2016-09-10 Dag 2 mot Grekland - Wittstock

Nu har vi tagit oss ner till Tyskland och stannat i Wittstock. Det blev ett lite längre stopp i Helsingborg för lunch och lite turistande.

2016-09-09 Dag 1 mot Grekland - Mullsjö

Idag har vi så smått påbörjat resan söderut mot Grekland och Athens Flying Week. Det blev övernattning i Mullsjö idag. Jag siktar på att uppdatera här dagligen!

2016-09-08 Mer media från Skövde

Jesper Rådegård har gjort en kort video som ger mersmak, här finns den:
Nordic Warbirds Airshow 2016 moments from Jesper Rådegård on Vimeo.

Tomas Wiklund tog flera riktigt fina bilder av min show, både på dagen och på kvällen. Här kommer några:

2016-09-07 ytterligare en film

Sofia har nu gjort klar fimen från helgens resa til Skövde och nyköping. Den finns här:

2016-09-06 Film Östersundsresan

Ni har väl inte missat Sofias film från Östersundsresan? Här är den i alla fall:

2016-09-05 Skövde och Nyköping

Det blev en helg full med show! Lördag flög jag på Nordic Warbird Airshow i Skövde, på kvällen blev det skymningshow. Söndag morgon körde vi runt Vättern och bort till Nyköping och Skavsta för att flyga på deras flygdag där.

Inverterat över Skövde!

Kanonbild av Tomas Wiklund

Rökigt över Skavsta

2016-09-02 Skövde, Nordic warbird airshow

Idag har vi kört ner till Skövde för att imorgon delta på Nordic Warbird Airshow.
Det blev också klart att vi kommer att flyga i Nyköping/Skavsta på Söndag, de hade fått ett sent avhopp och funderade om vi kunde komma dit. mer info: http://www.f11museum.se/

2016-08-21 Östersund

Det blev en bra flygdag på frösön i Östersund, dagen började med låga moln och nästan lite regn. Men fram mot lunch sprack det upp och blev riktigt fint! Östersundsposten har många fina bilder från flygdagen som ni kan hitta om ni klickar på bilden:

Den utlovade livesändningen blev av och det fungerade väl, men inte blev det någon bra kvalitet. Bilder blev väldigt ryckig, antagligen var det inte nog bra täckning på höjd. Filmen finns i alla fall på:facebook.com/JohanGustafssonAirshows
Här är några av mina bilder från helgen:

2016-08-18 Östersund

Imorgon åker vi till Östersund för att flyga på Mid Sweden Airshow på Lördag, läs mer om arrangemanget på: midswedenairshow.se
För er som följer mig på Facebook: facebook.com/JohanGustafssonAirshows så planerar jag att livesända hela min flygning i Östersund från flygplanet på facebook. Det beror dock på om tekniken vill samarbeta eller inte, men det är i alla fall förhoppningen.

2016-08-05 Filmer

Sofia har gjort filmer från 2 av årets shower, det är lite mer "bakom kulisserna" än de filmer ni är vana att se. Filmerna är från Leszno och Falkenberg.

Kommentera gärna! Gillar ni filmerna så kanske det blir fler

Leszno:

Falkenberg:

2016-07-18 Wheels and Wings Falkenberg

Jag har den senaste tiden arbetat en hel del med en helt ny skymningsshow. I helgen hade den premiär i Falkenberg på Wheels and Wings och resultatet är över förväntan.
Många tack till Jörgen Nilsson som kunde vara på plats och foto premiären

Photo By: Jörgen Nilsson

2016-06-20 Leszno

Vi har precis kommit hem efter efter en toppenhelg i Polen och Leszno. Här kommer massa bilder:

2016-06-18 Leszno

Idag har vi haft toppenväder med massor med bra flygshow hela dagen. Jag kommer att lägga upp fler bilder senare, nu får detta räcka:

2016-06-13 Air to air fotografering

Det var ett tag sedan senaste uppdateringen nu, ska bättra mig. Det har flugit massor här på hemmaplan i alla fall. Nu håller jag på och förbereder show i Leszno, Polen, till helgen. Vi åker på Torsdag och ska flyga Lördag och Söndag. Sen senasst har det flugit brandflyg, sträckflygning med mera.
Det har blivit lite flygfotografering, här är några smakprov:

2016-05-01 STCC Skövde

Då var första showen för säsongen avklarad. Det känns bra att vara igång igen och vara tillbaka på show! Premiären blev på STCC arrangemanget i Skövde. Senare i veckan kommer jag att publicera sommarens kalender, så håll utkik här

2016-04-29 Hong Kong

Förra veckan var jag i Hong Kong på jobb och i helgen var jag till Friedrichshafen på AERO Expo mässan. Därefter åkte jag till Slovakien och Prievidza med Henrik där vi hämtade hans nya WT9 som vi sen flög hem via Torun och Kalmar. Nu är det förberedelsen inför säsongens flygshower som gäller!

På "the Peak" med Hong Kong i bakgrunden

Taget från en skyskrapa

2016-03-26 Påsk

Flög 6 timmar cub på en dag, till Motala och Norrköping. Trevlig dag med mycket flygning!

Tankar i Norrköping

Rote flyby med Ryfa i sin fina L4

Vättern påväg hemmåt

2016-02-28 isflygning

Denna helg var vi till Flosjön i Dala-Floda där det finns en fin bana. Det var mycket folk där!

Vi hälsade även på hos Dan vid hallsjön, även han har en fin bana!

Som avslutning fick jag för första gången flyga helikopter. Tack till Kenneth och Bengt som fixade så jag fick testa! Det var annorlunda men riktigt kul att testa, man fick vara nybörjare igen!

2016-02-15 Cub

Idag hanns det med lite flygning med Cub i solnedgången med fantastiskt fint vinterväder.

I helgen var vi nere i Göteborg på flyguppvisningskonferens. Det var roligt att träffa alla vänner, och det blev några fler bokningar inför säsongen. Kalender kommer att publceras senare!

2016-01-31 Dusty-helg

Denna helg har vi arbetat på ett nytt utseende på klubbens Pa25 Pawnee, idag var det premiär och provflygning med det nya utseendet. Det blev toppen, häftigaste bogserflygplanet!

Det blev även lite flygning med AUE, nu åter på hjul då nästan all snö är borta.

Fin is på Storsjön

2016-01-28 Film från Flygfesten, kvällsshow

Nu finns även film från kvällsshowenrna på Flygfesten för er som missade dem eller vill se det igen. Min show börjar vid ca 5:10.

Flygfesten 2015 Twilight Aerobatic Show from Jesper Rådegård on Vimeo.

2016-01-23 Film från Flygfesten

Jesper Rådegård har gjort en fantastskt fin film från Flygfesten, min flygning börjar vid ca 12 minuter.

Flygfesten 2015 Highlights part one from Jesper Rådegård on Vimeo.

2016-01-06 Skior på AUE

Idag gjorde jag premiär med skidor, det var riktigt roligt. Det var en fin dag men lite kallt med -25 grader.