Blogg 2012 - Johan Gustafsson

18-11-12 Segelflygkonferens

Denna helg har spenderats i Skövde, Billingehus, på segelflygkonferens. Väldigt trevligt att träffa alla segelflygvänner från alla hörn av sverige.

Jag fick pris i Rikssegelflygtävlingen för följande prestationer:
Svensk mästare Hastighetsflygning
10-mannalag Segrare
3-mannalag hastighetsflygning Segrare (med Kjell Dalsheim och Lars-Göran Uhr)
Segelflygkombination juniorklassen Segrare
Hastighetsmomentet klass 2 Segrare
Distansmomentet klass 2 Segrare
Ackumulerad distans klass 2 Segrare

Det bästa av allt var att jag fick stipendie ur Anders Hyllandes minnesfond. Detta stipdendie kommer jag att använda för att träna inför VM 2013 där jag gör en stor satsning!

Jag och Simon Landqvist får stipendie!

Svensk mästare Hastighetsflygning

11-11-12 Dalarnas Tidning

Dalarnas Tidning har gjort en artikel om mig bland annat, läs den här: http://www.dt.se/nyheter/vansbro/1.5281537-tva-nya-flygplan-till-klubben

09-10-12 Uppdatering

Det är nu en månad sen senaste uppdatering av bloggen, det är inte för att det inte händer något utan för att jag inte hunnit med. Jag gillar att lägga upp bilder så här följer lite bilder och text om vad som hänt sen sist.

15 September anordnade vi vår klubb aerobatic tävling, KLG-Cup, där alla flyger vår Bellanca Super Decathlon. Det blev totalt 7 deltagare och vi flög 3 flygningar var. Jag vann med 75,89%.

21 September hade vi klubbtävling i pricklandning med segelflygplan. Med 11 deltagare lyckades jag landa två landningar med totalt 1,8m från linjen, med hjälp av mamma som copilot i baksits.

29 September var jag, Sebastian och Jonathan från klubben ner till Vängsö för att tävla på Ungdoms-SM i pricklandning. Resultatet från min sida blev inte det bästa och jag slutade på en 6 plats. Sebastian som på bild gör sig redo för start blev bäste pilot från vår klubb och slutade 4a med 5.5m totalt. Jonathan kom på en 7e plats.

Utöver detta så har jag flugit en del Fox.

Under helgen 6-7 Oktober var jag nere i Motala med foxen tillsammans med Daniel Ahlin. Vi flög en hel del fox med folk som ville testa på konstflyg. Vi hjälpte även till att agera dommare under deras klubbmästerskap i Basic och Sportsman. Väldigt roligt att det finns ett ökande intresse för konstflyg i Sverige. Jag vet även att det finns några ungdommar med talang och motivation som om något år kommer vara med och tävla om pallplatser på de internationella mästerskapen. Kämpa på säger jag till dem :)

Foxen "on-top" i Motala

Min och pappas SZD-59 ACRO står i garaget. Vi arbetar för fullt för att få alla papper klara så vi kan börja flyga den

09-09-12 Film från Aerobatic SM

Nu finns filmen från min flygning av det kända programmet på youtube.com

09-09-12 Aerobatic SM, Sundbro

Igår genomförde vi hela SM med totalt 4 flygningar i Advanced och 2 flygingar i sportman och basic. Här ser ni resultatet i Advanced och de två okända programmen. Jag ska ladda upp en film från en flygning på SM, så håll utkik här.

Unknown 1

Unknown 2

07-09-12 Inför Aerobatic SM, Sundbro

Idag har jag tagit mig till Uppsala och Sundbro segelflygklubb och tränat några starter inför SM som går av stapeln i morgon. Mer info om sm på segelflygsm.se/AVAUppsala

02-09-12 roadtrip

Nu har vi endast 300km kvar av resan hem, vi har sträckkört från 19:00 igår fram till 05:00 idag då vi stannade och sov en timme för att sen fortsätta. Resan har gått bra och vagnen fäljer så snällt efter utan några konstigheter.

01-09-12 SZD-59 ACRO

Idag har jag köpt en SZD-59 ACRO. Det ska bli spännande att lära känna detta flygplan närmare. Flygegenskaperna var bättre än väntat vid provflygningen. Nu väntar en 1150km lång resa hem.

31-08-12 roadtrip

Efter cirka 15 timmars resa sitter vi nu på ett hotell strax utanför Hannover. Berättar mer senare, nu ska jag försöka äta något.

Vi har avverkat ungefär 550km och ska snart kliva på första färjan av de 2 vi ska åka med. Den första tar oss till Danmark.

30-08-12 roadtrip

I morgon är det dags för ännu ett äventyr, tänker inte tala om riktigt vart vi är på väg och vad vi ska göra men jag ska försöka uppdatera här så ofta jag kan.

26-08-12 Örebro Flygshow

Flyguppvisningen gick bra igår. Vädret var bra men bara nån lite regnskur. Nu är det inga fler uppvisningar kvar iår, däremot är SM kvar som går 8-9 september i Uppsala.

25-08-12 Örebro Flygshow

Jag och Pilatusen är i Örebro för att i morgon flyga vår sista uppvisning för denna säsong.

20-08-12 Eksjö Flygdag

I går var jag i Eksjö och flög uppvisning. Vädret var strålande och det var mycket folk.

16-08-12 Flygfesten 2012

Det har blivit lite uppdateringar nu, men det är för att det varit mycket jobb med flygfesten. Flygfesten gick i alla fall riktigt bra och vi fick totalt 38600 åskådare. Jag lägger upp lite bilder här för de som inte va på plats.
På Lördag åker jag ner till Eksjö för att flyga på deras flygdag på Söndag.

Det bästa av allt var att jag fick flyga Extra 330LC med Wojciech Krupa, jätteroligt!

05-08-12 Hede Flygdag

Hemma igen efter en mycket trevlig flygdag på hedlanda.

04-08-12 Hede Flygdag

Det var några dagar sen senast, jag har varit hemma och arbetat inför Flygfesten. Just nu är jag i Hede och ska flyg uppvisning här idag.

23-07-12 Oripää Finland

Nu är jag och Daniel på svensk mark på väg hem från Stockholm. En bild från prisutdelningen, fler kommer senare!

21-07-12 Nordic Champion 2012

Nu är resultatet klart! Daniel flög ruskigt bra så jag var väldigt nervös innan resultatet kom: bluenote.fi/nac2012/glider/multi_R001s02s03s05.htm

21-07-12 Oripää Finland

Nästa briefing 15:00

Dommarlinjen igår

Idag har vi regn, men vi hopppas det drar över till eftermiddag så vi kan flyga det okända programet. Vi får mer info om nästa briefing 13:00 lokal tid.

20-07-12 Oripää Finland

Andra flygningen med det fria programmet avklarat. Jag flög 83,2%. Fullständiga resultat hittils finnas här: bluenote.fi/nac2012/glider/multi_R001s02s03.htm
I morgon väntar det okända programmet, det är då det kan hända grejer i resultatlistan.

Första flygningen avklarad, det kända programmet. Jag flög med 81,3% vilket jag är mycket nöjd med. Fullständiga resultat hittils finnas här: bluenote.fi/nac2012/glider/single_R001s02.htm

20-07-12 Oripää Finland

Endast en start har flugits och sen blev det moln i boxen. Vi väntar nu på högre molnbas. Vi har även fått okända programmet för advanced.

19-07-12 Oripää Finland

Idag har vi tränat några starter var. Det har gått bra och boxen var ganska bra. Nu är det strax dags för första briefing, i morgon är första tävlingsdag. Mer info om tävlingen på: nac2012.fi

"Gapa...Svälj!" Rejäla bogserlinor

18-07-12 Oripää Finland

Idag kom vi fram i Oripää Finland och ska montera ihop foxen. Kanske blir nån flygning i eftermiddag för att bli bekväm med omgivningen och boxen.

14-07-12 Wheels and Wings

Vädret blev bra även idag och jag fick till en riktigt bra display flygning i Varberg. Här kommer några bilder från vistelsen i Varberg.

13-07-12 Wheels and Wings

Vädret va skit under förmiddagen idag så det blev framflyttat hela programet. Men efter lunch blev vädret bra och alla kunde genomföra sin uppvisningar som planerat men på andra tider.

12-07-12 Varberg

Idag har jag kört ner Pilatusen till Varberg för i morgon ska jag flyga uppvisning på Wheels and wings.
Mer info om Wheels and wings: wheelsnwings.se

11-07-12 Träningsläger Arboga

Denna dag bjöd på dåligt väder till en början men till lunch sprack det upp och blev riktigt fint. Jag fick 5 träningsstarter och känner mig i form. Jag börjar bli bra vän med Foxen nu.

10-07-12 Träningsläger Arboga

Idag har vi haft regn och låga moln hela dagen så det har inte blivit någon flygning alls. Vi har haft teori och utvärderat filmer från gårdagens flygning.

09-07-12 Träningsläger Arboga

Dag ett på detta träningsläger gick bra med 5 flygningar var. Nordiska mästerskapen närmar sig, så om en vecka ungefär åker vi till Finland för att försvara våra medaljer.

07-07-12 JSM Herrljunga

Tävlingsdagen igår blev avlyst på grund av dåligt väder, idag är det lite bättre men för dåligt för att flyga. Så tyvärr är tävlingen avslutad och ikväll väntar prisutdelning och avslutningsmiddag.

05-07-12 JSM Herrljunga

Tävlingsdagen blev avlyst idag på frund av svag termik och ingen vidare höjd på det. VI fick flyga en stund i alla fall innan det blev beslut.

04-07-12 JSM Herrljunga

Idag blev det en mindre lyckad dag då jag körde på lite för hårt och landade ute direkt efter start.

03-07-12 JSM Herrljunga

Idag har vi flugit och alla i JSM klassen gick runt AAT-banan. Dagens resultat

02-07-12 JSM Herrljunga

Även andra dagen avlyst på grund av dåligt väder, men i morgon ser det ut att bli flygning

01-07-12 JSM Herrljunga

Idag är första dagen på min första sträckflygtävling. Tyvärr har vi dåligt väder så det har inte blivit någon flygning idag. Men vi har hoppet uppe och det finns fler dagar kvar. Mer info om tävlingen på: http://segelflygsm.se/herrljunga/

24-06-12 Andøya hemresa dag 1

Idag har vi åkt 800km söderut och har mellanlandat i Arvidsjaur för att köra de resterande milen i morgon. Här är några bilder från Andøya:

Vårt hotell i Andøya

23-06-12 Andøya Airshow

Idag har det varit strålande sol på Andøya. Min uppvisning gick jättebra. Jag ska lägga upp lite bilder en annan dag. Nu håller vi på och förbereder för de två kommande dagars resa hem.

22-06-12 Andøya

I morgon är det dags för flyguppvisning här i Andøya. Mer info om den på: andoya-airshow.com
Under veckan har vi varit ute och gått i bergen, vi har flugit massa hang och fiskat en del. Lite bilder från veckan:

18-06-12 Andøya

Idag har vi kört från Bodø till Andøya, det tog 7 timmar. Lägger upp en lite karta som visar vart vi är och lite bilder från resan upp.

17-06-12 Bodø Airshow

Idag började vädret bra men runt lunch började det regna lite. Sämre sikt så man såg inte allt av den fina omgivningen, men uppvisningen gick bra.
Igår kväll / natt var vi ute och såg på midnattsolen nästan hela natten. Det blev lite fiskning och hangflygning med modellflygplanen.

16-06-12 Bodø Airshow

Idag har det varit toppenväder här i Bodø. Flygdagen genomfördes utan problem och min display gick bra. Här kommer lite bilder från dagen:

15-06-12 I Bodø

Vi har kommit fram till Bodø idag, Pilatusen är monterad och redo för morgondagens flygshow. Jag och Kurt har fiskat torsk i midnattssolen med en fantastisk vy framför oss.

14-06-12 På väg norrut

Idag har jag kört den första etappen på resan upp till Bodø, så jag sitter just nu på ett hotellrum i Vilhelmina. Har avverkat 630km och det är ungefär 520km.

11-06-12 Sola Airshow

Söndagen i Stavanger, Sola Airshow, bjöd på riktigt fint väder! Idag har jag kommit hem och resan har gått bra. Kompletterar med lite fler bilder samt en film på en del av min uppvisning.

09-06-12 Sola Airshow

Vi har haft varierande väder idag, någon regnskur men mest uppehåll. Solen lyste dock med sin frånvaro. Här kommer lite bilder från dagen

08-06-12 Stavanger

Idag har jag kört 860km efter de norska vägarna. Nu är vi på plats i Stavanger och i morgon väntar Sola Airshow. Mer info på www.solaairshow.no

03-06-12 Aerospace Forum Linköping

I helgen var jag i Linköping på Försvarets Huvudflygdag och Aerospace Forum. Helgens väder var mycket kallt och blåsigt. Tyvärr var det så mycket sidvind att flera programpunkter tvingades ställa in, däribland min uppvisning under söndag. Här kommer i alla fall några bilder från helgens uppvisning

31-05-12 Flyguppvisningssäsong

Nu är det dags för en del av sommarens flyguppvisningar. I morgon åker jag söderut mot Linköping för årets första flyguppvisning. Mer info om den på http://www.aerospaceforum.se

20-05-12 Träningsläger resume

På grund av datorhaveri och andra bekymmer har jag inte kunnat eller haft tid att uppdater hemsidan som jag tänkte under träningslägret. Jag får sammanfatta lägret nu istället.
Jag har under veckan hunnit med totalt 30 starter i foxen. Jag har tränat för den högre klassen Unlimited och jag tycker det har gått bättre än förväntat. Dock mycket träning kvar. Vädret har varit varierande så vi har haft tid för mycket teori med vår tränare Sandor.

Här kan ni få följa med mig på en av de 30 flygningar jag gjorde under veckan.

16-05-12 Träningsläger dag 4

Har hunnit med en del flygning idag men det blir många stopp på grund av regn.

15-05-12 Träningsläger dag 3

Idag har det varit regn och låga moln, men under eftermiddag och kvällen lyckades vi ändå flyga lite.

14-05-12 Träningsläger dag 2

Idag har det varit väldigt blåsigt med regn och låga moln. Vi har haft teori hela dagen.

13-05-12 Träningsläger dag 1

Idag var det första dagen på årets träningsläger. Vi är fyra piloter, Jag, Daniel, Pekka och Erland, som tränar med vår tränare Sandor.

07-05-12 MDM-1 "fox"

Denna helg har jag flugit in mig på foxen i Eskilstuna Jag kommer att tävla i foxen detta år och träna för Unlimited. Dock blir det bara tävling i Advanced.

17-03-12 Ungdomskonferens Borås

Denna helg spenderas i Borås på ungdomskonferens. Roligt att träffa så många andra ungdomar inom sporten, och att få hjälpa till att inspirera dem.

10-03-12 Elitläger Bosön

Idag har jag varit på flygsportsförbundets elitläger på bosön. Det fortsätter även i morgon. Idag har vi lärt oss om hur kroppen använder det vi äter och sen har vi lärt oss om koncentration och att fokusera. Mycket intressant och användbart!

30-01-12 Ljungbyhedskonferensen

I helgen har jag varit i Ljungbyhed på konferens och pratat om mig själv och aerobatic

26-01-12 Ny hemsida

Idag har jag lanserat en ny och förhoppningsvis bättre hemida, hoppas ni gillar den!

16-01-12 Idrottsgala

Idag har jag varit i Stockholm och Globen på Idrottsgalan, jag var bjuden eftersom jag var en av de 59 som fått elitidrottsstipendie 2011/2012.