Blogg - Johan Gustafsson

24-12-13 God Jul

Länge sedan jag uppdaterade nu, så jag passar på idag på självaste Julafton! Håll utkik här för det arbetas på en hel del hemligheter som jag kommer att publicera här så fort det blir klart!

25-11-13 Billingehus

Denna helg var det dags får årets upplaga av Billingehuskonferensen som är segelflyg förbundets årliga konferens. Trevligt att träffa alla segelflygare och prata om säsongen som varit och om framtiden.

19-11-13 Elitläger Bosön

Helgen som varit spenderades i Stockholm på Bosön tillsammans med flera landslag ur flygsportsförbundet. Det var Elitläger där vi fick lära oss en del och planera nästa säsong.

Idag kom det lite trevliga flygtidningar med reportage från några av sommarens flyguppvisningar, jag var tvungen att lägga upp bild på det!

22-10-13 Söderköping

Under helgen som var hölls ett uppvisningsseminarium i Söderköping. Jag var på plats liksom 50-60 andra. Vi informerades om regler, vilka flygshower som planerades nästa år och hur framtiden såg ut för flygshower i Sverige. 2014 kan bli ett väldigt bra år för flyguppvisningar, många och bra shower kommer det att bli!

28-09-13 Biltema

Idag har jag vartit i Borlänge på Biltema och ställt ut flygplanet.

Det var ett tag sen senaste uppdateringen men jag har haft fullt upp. Har börjat som ingenjör hos Peab så det har varit mycket nytt.

08-09-13 KLG-Cup och skymningsshow

Denna helg blev full av flygning. KLG-Cup med 10 deltagare, ett fantastiskt väder gjorde det möjligt att flyga 4 flygningar varav 3 okända. På lördag kväll flög jag troligen årets sista skymningsshow på hemmaplan och det kom förvånanasvärt mycket folk som ville se, väldigt roligt!
Många ville se skymningshowen!

Wingtip rocket!

10 deltagare i KLG-Cup och dommare

Resultatet

01-09-13 Ettårskalas!

Idag var det exakt ett år sedan jag och pappa var ner i Tyskland och köpte vår SZD-59 "ACRO", detta firades med en fotoflygning med rök och lite tårta :)

Foto: Nils-Åke Israelsson

31-08-13 Borås Airshow

Då var Borås Airshow avklarad och jag har tagit mig tillbaka till Dala-Järna. Ett mycket trevligt arrangemang trots att vädret inte var det bästa. Det började med väligt låga moln som sedan sprack upp och blev helt OK för att sedan dra igen totalt och ösregna på eftermiddag. Jag hann flyga min flygning under perioden med bättre väder, vilket även många andra hann göra.

30-08-13 Borås

Resan till Borås gick bra, flygplanet är monterat och står i hangaren. Jag hann med en flygning på plats för att lära känna området lite.

29-08-13 uppdatering

I morgon bär det av mot Borås för att flyga uppvisning där på Lördag. Kan tipsa om att jag kommer att flyga min "Twiligt Glider Aerobatic Airshow" i Dala-Järna den 7 september i samband med solnedgången, alla som vill titta är välkomna! Mer info:facebook.com

20-08-13 film

Dags för ett filmtips, denna film från Roskilde:

19-08-13 Roskilde Airshow

Söndagen bjöd på lite regnskurar och mycket låga moln, så jag kunde inte genomföra min show. Just nu är vi på väg hemmåt och närmar oss Jönköping.Sofia framför denna fantastiska ME109. Dessvärre fick denna motorproblem och tvingades nödlanda på en åker intill fältet under sin show, ingen person skadades.

18-08-13 Roskilde Airshow

Igår var det första dagen på Roskilde Airshow, vädret började dåligt med regn. Det gav sig däremot runt lunchtid så flygshowen kunde genomföras, däremot kom det en del låga moln så jag fick inte så mycket höjd att flyga min show på. Däremot blev det riktigt fint till kvällen då jag flög min skymningsshow. Det var mycket på under hela dagen igår så jag hann inte med att uppdatera då men här kommer en del bilder från flygshowen!
Sofia på båten till Danmark

JSF 35 statisk display

Belgisk F-16 flugen av Renaud “Grat” Thys, riktigt snyggt

Smoke on!

The Eagle övervakar

The Eagle på vagnen kollar till publiken

Tysk Eurofighter

ME109

16-08-13 Påväg till Roskilde, Danmark.

Sitter i bilen på väg söderut mot Helsinborg för att åka färjan över till Danmark. Slutdestinationen är Roskilde där det är stor flyguppvisning Lördag och Söndag, mer info airshow.dk
Lördag kväll ska jag flyga skymningshow vilket rekommenderas för de som har möjlighet att komma dit.

11-08-13 Mora Siljan Airshow och Kräftstjärtsvängen

Igår var jag både i Mora och Siljansnäs på airshow. Här kommer lite bilder:
Transportflygning till Mora

Tailslide!

Över Siljans och Sollerön

I Mora
I Siljansnäs

06-08-13 Film från Örebro

Här finns en film från en del av min uppvisning i Örebro, tyvärr utan rök. youtube.com

05-08-13 Flyg- och motorfestival i Örebro

Söndagen gick bra i Örebro. Jag lägger upp lite bilder från helgen
Twilight Glider Aerobatic Airshow, Foto: Dmitrij Karpenko

Sofia utanför hotellet

teknikerna framför Ryfas Su26

Sofia inspekterar ryskt fraktflygplan
förberedelser

03-08-13 Flyg- och motorfestival i Örebro

Andra dagen avklarad, otroligt bra väder med närmare 30 grader varmt. Till kvällen kom en kallfront med åska och regn, dock passerade den så pass fort så jag hann flyga efter den innan det blev för mörkt.

02-08-13 Flyg- och motorfestival i Örebro

Första displayen i Örebro gick bra, nu är det dags att sova för ytterligare två dagar med show.

01-08-13 Inför twilight airshow

I morgon åker jag till Örebro för att flyga uppvisning. I morgon blir det twilight airshow på kvällen.

29-07-13 Hemma efter VM

Idag har vi kommit hem till Dala-Järna och blivit väl mottagna!
Det finns en artikel i Dalarnas Tidningar

28-07-13 (09:20) WAGAC 2013 Oripää

Igår hade vi avslutningsseremoni och prisutdelning. Att lyssna på svenska nationalsången från toppen av pallen är en bra känsla!
Det var även flygshow här igår så jag lägger med lite bilder därifrån också.
Idag kommer vi att packa ihop allt efter 2 veckor här i Oripää för att ta färjan hem till Sverige ikväll.

Team Sweden 2013

Svetlana flög Daniels Su-26

Sbach 342

SZD-59 och pitts i rote

Daniel Ryfa gör en snygg show som vanligt

Daniel Ryfa takeoff

Ett gäng finnar

27-07-13 (16:00) WAGAC 2013 Oripää

VM Team Sweden bakom kulisserna...
Såhär såg första halvan av mästerskapet ut.

27-07-13 (12:55) WAGAC 2013 Oripää

Då har resultaten kommit, dock är protesttiden inte slut än så det är bara preliminära. Team Sweden är nöjda med resultatet.
Komplett resultat på: civa-results.com

Salton trimmas

Daniel startar inför okända

27-07-13 (10:10) WAGAC 2013 Oripää

Denna morgon har alla flugit klart, jag och daniel flög båda bra. Nu ska vi se på airshow och vänta resultat! uppdaterar så fort jag vet något.

26-07-13 (20:00) WAGAC 2013 Oripää

Unlimited har flugit klart och har tre starter var för att det ska räknas som ett mästerskap. Advanced flyger just nu okända och sista flygningen, de hoppas kunna köra klart 25 piloter idag och kör resten i morgon för flyguppvisningen. Erland har flugit klart sina flygningar tyvärr blev resultatet inte det bästa. Daniel och jag kommer att flyga i morgon och laddar nu för fullt för att plocka hem medaljer! Briefing i morgon 06:30.

26-07-13 (09:00) WAGAC 2013 Oripää

Alla i advanced hann inte flyg igår, det återstår ungefär 10 stycken. Sen är det dags för okända. Jag har startnummer 31 i den flygningen. Totala resultaten finns på civa-results.com, just nu har ju inte alla flugit så det kan hända en hel del men det uppdateras allt eftersom alla flugit.
Daniel inför start

25-07-13 (20:35) WAGAC 2013 Oripää

Jag flög med 73,4% vilket är OK, men jag hade onödigt mycket straff eftersom jag var utanför boxen 20 sekunder... Daniel gjorde också en bra flygning och fick 73,5%. Advanced flyger för fullt, få se om alla hinner flyga idag.

25-07-13 (15:15) WAGAC 2013 Oripää

Jag har flugit min andra flygning och är väldigt nöjd. Återstår att vänta på resultat och de övriga tävlande.

25-07-13 (09:00) WAGAC 2013 Oripää

Resultaten från gårdagens flygning finns nu på civa-results.com. Det saknas fortfarande 2 resultat eftersom inte alla hann flyga igårkväll. Unlimited flyger just nu och sen är det de sista i Advanced som flyger kända innan vi börjar med fria. Jag har startnummer 4.

24-07-13 (20:45) WAGAC 2013 Oripää

Jag flög med 76,4% och är nöjd med det, vi får se hur långt det räcker. Finns inga totala resultat än då de fortfarande flyger. Hela laget har flugit och Daniel flög bra, tyvärr missade Erland tailsliden på grund av den disiga horisonten. Nu blir det hem och sova och hoppas på att vi kan flyga fria programmet i morgon.

24-07-13 (17:35) WAGAC 2013 Oripää

Plötsligt händer det! Molnen har skingrat sig och vinden har mojnat, Advanced är flyger för fullt och pilot nummer 15 startar precis.
Jag är nöjd med min flygning trots några små missar. Dock var förhållandena ganska dåliga med dålig sikt på grund av väldigt mycket dis, horisonten var i stort sett obefintlig.
Vilar före start

Några av startfältet

24-07-13 (14:30) WAGAC 2013 Oripää

Endast 4 piloter i Advanced hann flyga innan vi fick bryta på grund av flera moln som hindrade flygning. Jag och en till pilot bogserades upp men kunde inte flyga på grund av moln s´å det var bara att landa.

24-07-13 (09:15) WAGAC 2013 Oripää

Igår blev det inge flygning. Däremot så har Unlimited reda flugit klart första flygningen, de som inte gjorde det förra dagen det var flygning. De hade briefing redan 05:00, vi hade briefing 08:00 och har nu gjort klar flygplanen för flygning då det drog in låga moln. Så nu sitter vi och väntar på bättre väder än en gång.

23-07-13 (11:30) WAGAC 2013 Oripää

Nästa briefing 14:00, moln och blåst.

22-07-13 (19:15) WAGAC 2013 Oripää

Dagen stäldes in idag på grund av för hård vind. Det har blåst väldigt mycket här idag, mer än någon annan dag hittils.
Mamma och Pappa har anlänt för att vara med under sista delen av tävlingen, vi får hoppas det blir bättre väder så att det blir någon flygning över huvud taget. Det börjar bli lite långtråkigt att bara vänta på flygning.
Vi åkte till Åbo även idag för att fördriva tiden, vi var på ett marint museum bland annat.
Jag köpte mig en ny båt

Vi hittade ett hotell för segelflygare
Handlade lite...

Hittade WiFi

Vi kollade på utombordare

22-07-13 (08:00) WAGAC 2013 Oripää

Nästa briefing 11:00. Vädret är fint men vi vet inte varför de skjutit upp flygningen, troligen för mycket vind.

21-07-13 (19:10) WAGAC 2013 Oripää

Inge flygning idag.

21-07-13 (16:00) WAGAC 2013 Oripää

Igår flög 8 piloter ur Unlimited innan det kom regn, det resultatet finns på civa-results.com. Idag har vi precis haft dagens första briefing, det har varit dåligt väder hela dagen så vi har varit till Åbo på turisttur.
Unlimited kommer att fortsätta flyga nu under eftermiddag, troligen med ett forkortat program pga lite för låg molnbas. Advanced kanske kommer att kunna flygas efter detta, nästa briefing för advanced 19:00

20-07-13 (18:40) WAGAC 2013 Oripää

Tävlingen är igång, Unlimited börjar. Första start går vilken sekund som hellst.

20-07-13 (15:25) WAGAC 2013 Oripää

Nästa briefing är klockan 18:00. Jag har gjort en testflygning och allt är OK. Nu är det bara att fokusera på tävling!

20-07-13 (08:20) WAGAC 2013 Oripää

Dagens väder ser bättre ut men tyvärr blåser det för mycket på höjd än. Jag kommer att genomföra kontrollstarten av flygplanet under förmiddag och förhoppningsvis blir det mindre vind i eftermiddag så tävlingen kan börja.

19-07-13 (13:00) WAGAC 2013 Oripää

Igårkväll hade vi invigningssermoni, molnen och regnet försvann till kvällen så det var hyfsat väder då. Det blåser och är kallt fortfarande dock.
Idag är det låga moln och regnskurar. Jag har monterat ihop flygplanet och det står i hangaren för att snabbare kunna flyga när vädret blir bra. Vi väntar på näste briefing som är klockan 16:00 lokal tid.

Mycket flygplan i hangaren

18-07-13 (14:40) WAGAC 2013 Oripää

Första dagen av World Advanced Glider Aerobatic Championship i Oripää är nu här och det regnar. tävlingsdagen är inställd och vi hoppas på bättre väder i morgon. Senare idag kommer det att vara en öppningssermoni. I morse hade vi en briefing där manövrer till de okända programen valdes. Vi åkte senare till ett shoppingcenter för att fördriva tiden lite. förövrigt så är problemet med mitt flygplan löst och jag ska bara göra en kontrollflygning innan jag kan tävla. Här är några bilder och startlistan för kända programmet.

17-07-13 (13:30) Oripää

Jag har tekniska problem med flygplanet efter en otäck incident igårkväll och det är osäkert om jag kommer kunna delta på tävlingen. Vi arbetar så mycket vi kan för att lösa problemet.

16-07-13 (10:30) Oripää

Stark vind och låga moln under morgonen. Vi hoppas att molnbasen stiger och att vinden avtar. Erland har startnummer 4, daniel 10 och jag nummer 14 för dagens träningsflygning. Vi har i alla fall monterat och gjort klart för flygning.

15-07-13 Oripää

Idag anlände vi till Oripää och har stationerat oss i den stuga där vi ska bo de kommande 14 dagarna. Vi kände oss för trötta för att flyga idag så vi åkte till Åbo på en turisttur istället.

14-07-13 resa till VM

Då har hela laget kommit ombord på båten som tar oss till Finland.

13-07-13 Inför VM

Denna vecka har landslaget tränat i Dala-Järna. Idag har vi flugit förmiddag sen har vi packat. Just nu packar jag det sista och gör mig redo för 2 veckor i Finland och VM.

10-07-13 artikel i DT

Dagens artikel i dt.se

08-07-13 hemma från Halmstad

Här kommer det lite bilder som jag utlovat! Det blev senare än jag tänkt på grund av diverse strul.
Avslutsningsmiddag och prisutdelning på Svedinos museum
Stora torget i Halmstad från SVTs SM-studio
Sebastian får brons i Glider Sportsman
Glider Sportsman
Power Sportsman

07-07-13 (21:00) Halmstad

Dagens TV-reportage i SVT: svtplay.se Segelflyg börjar vid 02:26:00, motorflyg börjar vid 03:17:40.

07-07-13 (09:55) Halmstad

Totala resultatet från SM finns på: smflyg.hemsida24.se
Jag ska lägga upp bilder från avslutningen senare.

06-07-13 (12:10) Halmstad

Resultat hittils och det okända som ska flygas i eftermiddag.

06-07-13 (09:10) Halmstad

Idag är vädret strålande och flygningarna kommer att komma igång direkt efter briefing. Här kommer lite bilder från gårdagen

05-07-13 (18:35) Halmstad

Flygningarna rullar på och Sportsman kör för fullt. Just nu ser resultatet ut som följande:

05-07-13 Halmstad

Nu har flygningarna kommit igång! Jag har flugit och jag är nöjd. Lite stressad av moln nära boxen men det gick helt OK.
Resultat just nu:

Nu startar flygningarna, några få låga moln kvar men det ska vara rent strax.

05-07-13 Halmstad

Nästa briefing klockan 13:00. Vädret ska bättre på sig inom en snar framtid har vi fått besked om.

Nästa briefing klockan 12:00. Här är reportaget i Hallandsnytt:

Ursäkta att jag missade att updatera igår men det blev mycket på en stund och sen glömde jag datorn ute på flygklubben. Vädret lättade men det låg små moln på låg höjd vilket gjorde tävlingen omöjligt att genomföra. Men för att publiken skulle få något att titta på utlystes fri träning. Jag flög en gång och det kändes bra. Vid 16:00 försvann molnen och tävlingen kunde startas med klasserna Advanced och Intermediate. Dock blev det bara några få starter innan molnen var tillbaka. Detta är resultatet som finns hittils:
SVT Västnytt har idag ett reportage om SM-veckan: svt.se
Hallandsposten har också ett reportage där det finns en intervju med mig med, dock har jag inte tillgång till denna än.
Nu innan briefing ser vädret inte särskilt bra ut.

04-07-13 Halmstad

1200ft molnbas och vi väntar på bättre väder. Preliminär start 13:00.

03-07-13 Halmstad

Sista dagen med träning idag och jag har flugit en start i KLG och en i UVJ. I morgon börjar allvaret och tävlingen drar igång. Här är några bilder och startordning:

02-07-13 Halmstad

Fotoflygning åt SVT och shopping har varit på dagens schema. Tack, Jimmy, Sofia och Sanna för den fina flygninen utanför Halmstads kust!

01-07-13 Halmstad

Idag har jag kört ner till halmstad med UVJ. Sofia flög ner KLG (Bellancan). Jag har hunnit med 2 starter i Bellancan för att lära sig omgivningen.
Här kommer lite fler bilder från tierp, det blev en fin dag även på söndag.

29-06-13 Tierp Arena Flygfest

Idag har jag varit i Tierp på Airshow, mer bilder och info kommer senare

24-06-13 SM närmar sig

Om en vecka åker jag ner till Halmstad för att delta i SM. Jag kommer att flyga min och pappas SZD-59 "ACRO" i Advanced klassen men också flyga motor i klassen Sportsman med Västerdalaranas Flygklubbs Bellanca Super Decathlon. Tävlingen ligger i samband med "SM-veckan" som arrangeras av SVT och riksidrottsförbundet, förhoppningsvid kommer det sändas lite i TV från tävlingen. Jag publicerar mer detaljer och länkar här när jag vet mer. Mer information om tävlingen hittar ni på: smflyg.hemsida24.se

Men innan det bär av till SM så ska jag flyga uppvisning i Tierp: tierparena.se

20-06-13 Sundsvallstidning

Artikel från helgens uppvisning: st.nu

15-06-13 Sundsvall Airshow

Idag har jag varit i Sundsvall med ACROn och kört uppvisning.

07-06-13 Airtoair foto

Har nu tränat i tre dagar, idag blev det en fotoflygning. Bilder: !

31-05-13 Nya dekaler

Idag har jag vart förbi hos Östlings Reklam & Dekor och fått dekaler monterade!
Tusen tack!

30-05-13 Smoke On

Fler bilder på Acron med rök!

27-05-13 Smoke On

Airshow säsongen är pågång och systemet är testkört och klart för show!

Foto: Per-Erik Kock

24-05-13 Emfo-Kapell

Det nya Emfo-kapellet!

23-05-13 Pyroshow

Twilight Glider Aerobatic Airshow inkluderar nu även fyrverkerier på flygplanet!

11-05-13 Träningsläger

Det blev endast två flygningar idag på grund av dåligt väder på förmiddagen. Här kommer en bild på gårdagens träning för skymningsshowen
Foto: Per Erik Kock

10-05-13 Träningsläger

Det blev mycket flygning idag, vi hade också tre aerobaticelever som flyger DG-500 och Pilatus B4 här. De blir här över helgen. Vi flög ungefär 5 stareter var idag.

09-05-13 Träningsläger

Idag blev det inte mer än en start, för mig blev det ingen. Det var för dåligt väder, men under morgondagen hoppas vi kunna flyga mycket igen! Till kvällen väntar eventuellt mer test av den nya "Twilight Glider Aerobatic Airshow", resultatet publiceras här i så fall.

08-05-13 Träningsläger

Idag kom det in en varmfront med regn som gjorde att vi fick skynda oss att flyga innan regnet kom, alla han flyga 5 flygningar var och 20 minuter efter sista landningen regnade det.

07-05-13 Träningsläger

Tredje dagen har varit den bästa hittils och jag ha flugit 6 flygningar totalt idag.

Daniel förbereder sig för flygning i Salton

Vår flygledare Buster!

06-05-13 Träningsläger

Dag två är till ända, fint väder och massor av flygning! Låter bilderna tala om resten.

Rosa sikte! :)

Nya Softie-skärmen, ruskigt bekväm!

06-05-13 Träningsläger

Årets andra träningsläger är i full gång, vi är 4 piloter som tränar hela veckan i Dala-Järna.

17-04-13 Twilight Glider Aerobatic Airshow

Johan Gustafsson presenterar sin nya skymningsshow inför 2013 års uppvisningssäsong.

16-04-13 Nya ideer

Tiden rinner iväg och jag har blivit ett år äldre. Jag håller just nu på att förbereda lite tester av nya ideer, jag kommer att publicera lite bilder här så snart vädret tillåter tester.

31-03-13 Träningsläger

Årets första träningsläger är till ända, tre dagar med fint bra väder. Resultatet känns helt OK.

15-03-13 Träning

Idag blev det totalt 5 flygningar. Har börjat fått till sikten som funkar bra nu. Det känns riktigt bra att flyga den nu.

Första starten med 15m Winglets konfiguration, blev 35 minuter med en höjdvinst på strax över 100m i svag torrtermik

25-02-13 Film

Snickrade ihop en kort film från gårdagens flygning: youtube.com

24-02-13 Säsongspremiär

Då har jag gjort de tre första starterna med segelflygplan för året och även de tre första starterna med nya flygplanet på hemmafältet. Jag tänkte inte skriva så mycket utan det blir en rad med bilder istället!

Så här glad är man när man äntligen får flyga nya flygplanet! ;-)

Sen gäller det att ha tungan rätt i mun...

14-02-13 uppdatering

Dags att uppdatera lite nu. Planeringen inför sommaren är i full gång och träningen rollar på enligt planen. Hoppas på att det inte är allt för långt kvar tills premiären på nya flygplanet, SZD-59 "ACRO".